Logopedická prevence
8. dubna 2022
INFORMACE pro rodiče všech dětí v Korálku k logopedické prevenci v MŠ i doma
LOGOPEDICKÉ CHVILKY V MATEŘSKÉ ŠKOLE, které můžete využívat se svými dětmi i doma a tím podpořit jejich řečový rozvoj.
V mateřské škole logopedické chvilky využíváme při všech činnostech a vzájemně se prolínají se vzdělávacím programem během celého dne. Řeč má pro vývoj dítěte v budoucím školním prostředí velký význam. Umožňuje myšlení, poznávání a učení. Má dopad na vnímání dítěte druhými a na jeho postavení ve skupině. Řeč také slouží k dorozumívání a utváření sociálních vztahů. Proto v mateřské škole probíhají pravidelně ve všech třídách s ohledem na věkovou skupinu dětí logopedické chvilky.
Úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku je završením dlouhodobého zrání a učení, které je podmíněno a ovlivněno zejména sociálním prostředím.
Prostřednictvím hrubé motoriky ( samostatný pohyb) a jemné motoriky (manipulace s předměty) dítě prozkoumává svět kolem sebe, manipuluje s předměty, experimentuje a vnímá je (vidí, slyší, dotýká se jich) a tím získává zkušenosti. Pro vývoj řeči je také nezastupitelné zrakové a sluchové vnímání.
V jednotlivých třídách v rámci logopedických chvilek zařazujeme:
Gymnastiku mluvidel
Vyplázneme a schováme jazyk
Olizování rtů – spodní, dolní, kruhovitě
V ústech vytvořit z jazyka mističku
Dechová cvičení
Foukáme do různých směrů
Foukáme brčkem do papírové kuličky možno i ve dvojicích
Artikulační cvičení
Sluchová cvičení
Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
Rozvoj fonematického sluchu
Rytmizace básní, písní a říkadel
Zrakové vnímání a koordinace oka a ruky
Grafomotorická cvičení
Hrubou motoriku
Pohybové hry
Využití herních prvků
Jemnou motoriku
Manipulace se stavebnicemi
Hry s různými materiály (modelína, písek…)
NABÍDKA UKÁZEK JEDNOTLIVÝCH LOGOPEDICKÝCH CHVILEK A TAKÉ NÁMĚTŮ K PROCVIČOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH OBLASTECH. JE VHODNÉ, KDYŽ TYTO NÁMĚTY VYUŽIJETE I VY DOMA S DĚTMI.
Motorika mluvidel
Pro děti ve věku 3 – 4 roky
Využíváme pouze napodobovacího reflexu.
Neklademe žádné nároky na přesnost nebo rychlost provedení.
Nabízíme je jako doprovod obrázku, divadélka či využijeme při olizování jídla.
pohyb jazyka dopředu a dozadu, z pusy ven a zpět – čertík
pohyb jazyka z pravého koutku do levého a zpět – ještěrka mává ocáskem
pohyb jazykem nahoru a dolů, olíznout si špičku nosu, bradu, horní ret, dolní ret
pohyb jazyka do kruhu – olíznout si rty kolem dokola jednou, později i vícekrát (zkoušet na obě strany)
pohyb rtů – našpulit rty- dávat pusinku, koukáme olizujeme si prst namočený např. do jogurtu, pískáme
pohyb rtů – roztáhnout rty doširoka, úsměv, pejsek cení zuby
jazyk se stočí špičkou nahoru a dozadu na patře a rychle se natáhne- zvuk připomíná klapání koňských podkov
uvolnit rty a brnkat prstem o dolní ret – brm, brm
kloktání (procvičujeme patrohltanový uzávěr)
nafouknout obě tváře a prsty „propíchnout“ – balónek praskl
horními zoubky stahovat jogurt nebo marmeládu z dolního rtu
Pro děti kolem věku 5 let a starší
Cviky předpokládají zvládnutí předchozí skupiny.
Postupně se využívá vědomějšího nácviku, většinou jako součást hry, pohádky.
Postupně se snažíme o rychlejší nebo přesnější provedení.
Pro správnou artikulaci hlásek, zejména TDN a LRŘ
pohyb jazyka po dolní a horní alveole – olizovat dáseň těsně za horními a pod dolními zuby, ze strany na stranu – počítáme zoubky, hledáme poslední zoubek…
ťukat špičkou jazyka na horní patro – datel klepe, někdo ťuká
špička jazyka se opře o horní alveolu a klesne k dolní (už bez pohybu do stran), lezeme na půdu a zase do přízemí, zvedneme nahoru bonbon a
pustíme ho rovně dolů…-pohybujeme pouze jazykem a brada by měla být v klidu
vibrace volných, k sobě přiložených rtů při výdechu – jako frká koník
Pro správnou artikulaci PBM a FV
nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný uzávěr – děda kouří fajfku, mašinka se rozjíždí s pomalu zvyšuje rychlost (PB), popřípadě je možné držet ucpaný nos
držet horní zuby proti dolnímu rtu, foukat jako vítr (FÍ)
udělat kapříka – vysát vzduch z tváří – vmáčknou je, rty tvoří osmičku
Pro správnou artikulaci zejména CSZ, ČŠŽ, ŤĎŇ
přitisknout špičku jazyka za dolní zuby a trochu otvírat a zavírat pusu – klíče dáme do zámku, otevřeme a zavřeme dveře
roztáhnout jazyk do placičky a okrajem ho přitisknout ke všem dolním zubům
zvednout okraje jazyka nahoru – mistička, rulička
špičkou jazyka jet po horním patře zezadu dopředu a zastavit se na ploše zubů – nevypláznout
Logopedická chvilka č. 1 – Předškoláci
Nafukujeme tváře
Sešpulíme rty (zobáček)
Otevíráme a zavíráme rty (krmení ptáčátek)
Výdechem spojený s vyslovování slova hůůůů (houká sova)
Dlouhý nádech a výdech (probouzíme broučka)
Říkanky k jednotlivým hláskám (viz říkadla)
Řekni co vidíš kolem sebe
Rozeznávání zvuků – rozlišujeme zvuky hudebních nástrojů nebo zvuků z přírody ( zpěv ptáků, bzukot včel)
Rytmizace písní a říkadel z pohybem
Určovat první nebo poslední hlásku
Na jakou hlásku začíná tvé jméno?
Grafický list- shodné a neshodné dvojice lišící se detailem
Poskakování a skákání po jedné noze, skákání panáka a přes švihadlo
Házení a chytání míče
Manipulace se stavebnicemi ( zatloukací, mozaiky)
Stříhání a vystřihování
Pohyblivost prstů- vysouvání prstů z pěsti, spojování prstů u jedné ruky nebo obou rukou ( spoj palec a malíček u pravé ruky, spoj ukazováčky,….)
Vkládáme zde další náměty na procvičování logopedie pro starší děti. V domácím prostředí můžete zkusit i s dětmi mladšími. Nezapomeňte, že cílené úkoly z logopedie je třeba opakovat několikrát denně a každodenně! Přejeme příjemné chvilky a nejen logopedické.
Logopedická chvilka č. 2
Procvičování čelistí – otevíráme ústa na jablíčko
Nádech nosem, výdech ústy – foukáme do pampelišky
Opakování slov, vět – hra na ozvěnu
Rozeznávání zvuků a tónů – co je to za písničku?
Rytmizace slov – rozklad slov na slabiky ja-blí-čko
Umísti obrázek kam patří na určené místo (auto mezi ostatní dopravní prostředky,….)
Cvičení rovnováhy, chůze po vyvýšené ploše
Navlékání korálků, modelování
Logopedická chvilka č.3
Procvičování rtů- tvořit pevný závěr a otevření (kapřík)
Vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čertík)
Tvoření vět na jednotlivá slova
Procvičování směrovosti zvuků a tónů( odkud zvoní zvoneček?)
Nejdelší, nejkratší slovo- vytleskej a kolikrát jsi tleskl, které slovo je delší?
(Les, Stro- me- ček)
Najdi ve svém okolí předměty, které začínají na určitou hlásku
Najdi rozdíl ve dvojici obrázků lišící se detailem
Pohybová hra „Na honěnou“
Kreslení klacíkem, prstem do písku
Procvičování pohyblivosti prstů- hrajeme na klavír
Logopedická chvilka č.4
Procvičování čelisti – napodobujeme žvýkání
Nafukujeme tváře
Krátký nádech a dlouhý výdech (foukáme na studené ruce)
Nádech nosem a foukáme do svíčky, jemně, silněji, nejsilněji
Napodobování zvuků přírody vítr, déšť, komár, moucha
Poslech pohádky např. Čert a Káča, při slově čert udělej Blllll
Rytmizace písniček s využitím pohybu nebo tanec podle hudby
Najdi shodnou dvojici obrázků
Házení a chytání míče – postřeh
Házení a chytání malých naplněných míčků